Kia ora - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lieke en Bart - WaarBenJij.nu Kia ora - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Lieke en Bart - WaarBenJij.nu

Kia ora

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Bart

30 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Paihia

Kia ora, daar zijn we dan: Nieuw-Zeeland. Kia ora is trouwens hallo in de Maori-taal.

Anders dan we verwacht hadden zijn de internetgelegenheden hier tot nu toe schaars. Je moet sowieso overal betalen, dus geen gratis wifi in cafes en zo. Daarnaast zijn internetgelegenheden vaak al om 4 of 5 uur dicht en dan zijn wij nog niet terug van excursies. Maar goed, nu zitten we in de lobby van ons hotel in Paihia en hebben we goed en snel internet. Hoera!

Even terug naar het begin van deze reis. De reis hier naartoe was heel erg lang. We hebben er meer dan 24 uur over gedaan om in Auckland te komen. De eerste vlucht duurde 11 uur en de tweede ongeveer 9. We hebben alleen op de tweede vlucht wat geslapen. Toen het voor ons gevoel een uur of 9 ' s avonds was, was het in Kuala Lumpur 5 uur 's ochtends en kregen we dus ontbijt in plaats van avondeten. Vanaf dat moment dachten mijn ingewanden brfrrtsrrrwwwffg en begonnen ze hun eigen dubstepfeestje te bouwen dat meer dan 10 uur heeft geduurd tot we in Auckland waren. Niet fijn. Rond 11 uur 's avonds (lokale tijd Nieuw-Zeeland) kwamen we aan in Auckland. Maar hier is het niet even je bagage ophalen en klaar, nee, je moet eerst door een paspoortcontrole (met lange rijen) en daarna langs de douane (met lange rijen) en dus waren we pas rond 2 uur in ons hotel dat vlakbij de Sky Tower lag. Ondertussen hadden we ook al de rest van de reisgenoten ontmoet. Allemaal aardige mensen. Sommigen hadden al veel reiservaring en dan voel je je wel een beetje een nitwit, maar hee, je moet toch ergens beginnen op je 22e.

We hebben een dag de tijd gehad om Auckland te verkennen. We hebben de Coast To Coast wandeling gedaan, die dwars door de stad loopt. O.a. langs Mt Eden, een dode vulkaan met grote krater, waar je een heel mooi uitzicht hebt op de stad. Het was trouwens prachtig weer, zo' n 21 graden met veel zon. Goed smeren dus, want er is hier maar een heel dun laagje ozon. Auckland is een stad die qua oppervlakte te vergelijken is met Londen, maar waar ' slechts' 1,3 miljoen mensen wonen. het is heel uigestrekt en er is nauwelijks hoogbouw. Allemaal van die oude huizen met een veranda ervoor en een flinke tuin.

De dag daarna zijn we om 7.30 uur vertrokken. Jaja, we zijn nog nooit zo vroeg opgestaan op vakantie als hier. We reden met onze kleine bus en chauffeur Lance (een echte kiwi bloke met paardenstaart en kiwi-accent) langs de westkust van het noordelijkste gedeelte van het Noordereiland. Daar hebben we een museum bezocht over Kauri-bomen (spreek uit: Cody met vet Engelse accent). Dat zijn joekels van oerbomen die ooit bijna heel Nieuw-Zeeland bedekten, maar van dat bos is nu slechts zo' n 4% over, want de Engelsen hebben bijna alles gekapt en er huisjes en schepen van gemaakt. Daarna hebben we in een van de vele theehuisjes thee/koffie gedronken met een huisgemaakte blue berry muffin. De bediening was duidelijk niet gewend aan grote groepen (18 klanten), want het was een grote chaos met bestellingen. We hebben flink gelachen. Toen we vertrokken verontschuldigden ze zich met bezwete hoofden en gaven ons als excuus 5 gratis sandwiches mee. Sjappies zijn het hier hoor!

Nou, we hebben natuurlijk ook zelf in een Kauribos gelopen. Daarvoor moet je wel eerst je schoenen schoonspuiten, want de bomen worden bedreigd door een of andere Europese bacterie. We hebben ook een rondleiding gehad van een echte Maori, die in het Maori ging bidden en zingen en wat al meer. Hij was ook erg grappig en aangezien we hem hebben ontmoet zijn we nu volgens Maori-traditie familie. Gezellig he!

Ik moet even opschieten, want we hebben niet zo lang op de pc hier. Anyways, we zijn toen naar The Bay Of Islands gereden, naar Paihia, een dorp van 3 straten vol toeristen.

Gisteren zijn we (vanaf 7.20 's ochtends!) helemaal naar de Noordelijke punt van het eiland gereden met een 4 wheel drive bus. Naar Cape Reinga. Daar botsen de Tasmanzee en de Pacific Ocean op elkaar. Prachtig uitzichtpunt. We zijn ook bij de zandduinen geweest waar Bart vanaf is gesurfd op z' n buik en we hebben over 90 Mile Beach gereden met de bus. Lekker hard. Kwamen we nog wilde paarden tegen, dat schijnt wel bijzonder te zijn. We waren pas rond 6 uur ' s avonds terug.

Vandaag zijn we gaan zeilen in de baai hier met een groot deel van onze reisgroep. Op een zeilboot van een stel hippies (man en vrouw). Schoenen uit, want anders werd het dek vies. In het begin erg koud! Tijdens de lunchstop konden we met een klein bootje van de zeilboot op een onbewoond eilandje wandelen. Flinke klim de berg op en dan een prachtig uitzicht. De vrouw des boots had ondertussen de lunch klaar gemaakt. Brood met dadels, humus, sinaasappel, appelcake enzovoort. Super! En de zon brak ook nog eens door, dus helemaal vakantiegevoel!

Nou, dat was het even voor vandaag. Morgen gaan we om 7.15 naar Rotorua, het thermaal gebied, waar het stinkt naar zwavel (rotte eieren). Even kijken of we nog wat foto' s kunnen plaatsen.

Groetjes!

• 30 Oktober 2012 - 08:12

Theo:

Jullie hebben toch al heel wat meegemaakt in die korte tijd. En Bart, met je ACHTENTWINTIG jaren, ben je dus echt een nitwit.

• 30 Oktober 2012 - 09:57

Tessa:

Hee Lieke en Bart!
    Wat klinkt het goed (nu al)! Ik zou jullie echt heel graag achterna reizen.
    Mochten jullie nog tijd hebben: updates!
    Geniet van de reis en de uitstapjes (en van elkaar ;))
    Liefs!

• 30 Oktober 2012 - 10:11

Janne:

Oeeeh heel tof allemaal, zit hier wel een beetje jaloers te wezen terwijl ik me door mijn zelfstudieopdrachten heen probeer te zwoegen.
    Klinkt in ieder geval alsof jullie nu al flink genieten van jullie reis. Wel beetje balen dat de vlucht beetje shit ging, haha maar waarschijnlijk had je niet anders verwacht :P
    Ik kijk uit naar jullie nieuwe stukje :)

Tot over een tijdje!
    daag x Janne

• 30 Oktober 2012 - 12:21

Rita:

Leuk verslag, gezellig om te lezen.
    Blij dat jullie het goed hebben.

• 30 Oktober 2012 - 14:25

Annie:

Hoi reizigers,
    Wow! Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Heel leuk om jullie uitgebreide verslag te lezen. Ook ik word er well jaloers van. Arme Bart, elke morgen zo vroeg je bed uit, maar het is de moeite waard, begrijp ik. Pas maar op, dadelijk lukt dat lange uitslapen in Nederland niet meer op vrije dagen. Kun je ook hier meer beleven op één dag. Ha,ha!
    Lieke, jammer van die narigheid tijdens je reis. maar niet helemaal onverwacht. Nu weer snel vergeten, denk ik.
    Geniet nog van alles wat je ziet en onderneemt. We lezen het wel weer een keer.
    Groetjes!

• 30 Oktober 2012 - 15:45

Oom Ben:

Beste kiwi's,
    Als jullie in dit tempo doorgaan met bezichtigen, verkennen, ondernemen en genieten dan moeten jullie als jullie weer thuis zijn maar een paar daagjes vakantie nemen om bij te komen... (hi hi)
    Lieke, kei leuk verslag.
    Groet oom Ben.

• 31 Oktober 2012 - 07:30

Tante Corrie :

Hoi Hoi lieve mensen, wat een goed en mooi verslag. door effe in een boek te kijken waar jullie zo ongeveer zijn, kan je bijna invoelen hoe prachtig mooi dat het daar is. Tja en voor Bart is het echt vankantie toch ! lekker vroeg uit de veren, lekker ontbijtje haha een goed begin van de dag Bart. Heel leuk om te lezen......... kijk uit naar het volgende verslag.
    geniet van al het mooi's mensen .......
    groetjes .............