Van Teletubbieland naar Mordor - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lieke en Bart - WaarBenJij.nu Van Teletubbieland naar Mordor - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Lieke en Bart - WaarBenJij.nu

Van Teletubbieland naar Mordor

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke en Bart

02 November 2012 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Hoi allemaal vanuit Tongariro National Park! Dat bevindt zich in het midden van het Noordereiland. Dan weten jullie weer ongeveer waar we zitten.

Even kijken, waar waren we gebleven. De dag na het zeilen in The Bay of Islands zijn we om 7.30 uur (jaja, weer lekker op tijd) vertrokken richting Rotorua. Dat moet je uitspreken met een rollende r en het is meer ' rotto' dan ' roto'. Onderweg zijn we eerst gestopt bij de mooiste openbare toiletten van Nieuw-Zeeland: de Hundertwassertoiletten (als ik het goed onthouden heb...). Ontworpen door een of andere kunstenaar, waar ik nog nooit van gehoord had, maar ik ben dan ook niet echt een kunstliefhebber of zo. Anyways, zag er leuk uit en je kon er nog echt plassen ook. Wie kan er nou zeggen dat ie heeft geplast op een kunstwerk? Ikke!

Daarna maar weer eens gestopt voor thee/koffie met taartjes, want dat is echt helemaal van hier. Daar maak je mij in ieder geval wel blij mee haha. Het noorden van het Noordereiland lijkt echt op Teletubbieland: zo ver je kan kijken groene heuvels, schaapjes, een strak blauwe lucht en nog net geen puddingspuwende stofzuiger, maar het scheelde niet veel, geloof me! Het perfecte decor voor de Lord of the Ring films (de shire, waar de Hobbits wonen) vond ooit regisseur Peter Jackson. Onderweg zijn we gestopt bij Hobbitton, een attractie die wordt gerund door lokale boeren en boerinnen, die alles weten van schapen houden, maar werkelijk geen idee hebben hoe ze een toeristisch bedrijf moeten runnen. :P Maar op die locatie in de groene heuvels bevindt zich dus de werkelijke filmlocatie van de Lord of the Rings en The Hobbit en kun je het oorspronkelijke decor bewonderen. Nou vind ik die films wel leuk, maar wij hebben dit onderdeel (budgettechnisch) toch even overgeslagen en gewacht op het terras in de zon, terwijl een deel van de groep op Hobbitjacht ging.

Aangekomen in Rotorua werden we begroet door de welbekende zwavellucht (rotte eieren) en mensen, er is niks teveel gezegd, het stinkt echt als een malle. Ons hotel keek uit op het (thermische) meer van Rotorua en dus rook ons kamer ook altijd heerlijk fris als we terug kwamen. (Hoe kunnen die mensen daarin leven vraag je je af.) 's Avonds hebben we op advies van The Lonely Planet gegeten bij Urbano en dat was echt superlekker! Ik had een soort luxe versie van andijviestampot met worst, maar dan met allemaal hippe dingen erbij en zo. Echt goed!

De volgende dag zijn we eerst naar Lake Whakeware gereden voor een kort fotomoment. Sorry trouwens als je het opzoekt en de namen niet kloppen, maar ik kan die Maorinamen maar moeilijk onthouden. Daarna The Green Lake en Blue Lake bekeken. Je raadt het al, vernoemd naar hun kleuren. Daarna nog een korte wandeling gemaakt door de Redwoods, met de op 2 na grootste bomen van de wereld. Daarna mochten we zelf op pad en hebben wij een klein stukje van de Rotorua Walkway gelopen. Nieuw-Zeeland is helemaal ingesteld op toeristen en elke wandeling die je doet staat heel duidelijk aangegeven op bordjes en ook de paden worden goed onderhouden. 's Middags zijn we naar de Polynesian Spa geweest, die tegenover ons hotel lag. We hebben lekker rondgedobberd in thermische baden van 38-42 graden met uitzicht op Lake Rotorua. Dat was echt top! En heet! Een koude douche tussendoor was wel nodig om de hartkloppingen weer wat te verminderen. Maar we leven nog!

's Avonds werden we bij het hotel opgehaald door een vrouw in een berenvel die ons met een bus naar het Maoridorp Mitai bracht. Van oorsprong was Rotorua echt een leefgebied van de Maori namelijk, omdat het er altijd lekker warm was en de thermische poelen kon je gebruiken om lekker te badderen, koken en wassen. Vet handig! Helaas was het allemaal een beetje toeristisch, want we zaten daar met 170 man in een tent. Mochten we even kijken bij de hangi (stoomoven in de grond, waar ze hun voedsel op koken) en de waka (grote kano). Daarna was er een show waarin ze zongen en dansten en lieten zien hoe ze vochten. Dat was wel echt heel leuk en indrukwekkend. Ze zingen goed en doen dat allemaal vol passie. Natuurlijk ook hun haka gezien, dat is zo'n krijgsdans, die je misschien wel kent van rugbywedstrijden. Compleet met uitpuilende ogen en wiebelende tongen. Aflsuitend was er een lopend buffet, waar ik altijd een hekel aan heb, maar dat was wel heel erg lekker. Zoete aardappel, kip en lam en nog veel meer.

Vandaag zijn we weer uit Rotorua vertrokken richting Taupo. Onderweg zijn we even gestopt bij een bubbelende modderpoel en later hebben we gewandeld in Wai-o-tapu (als ik het goed schrijf). Dat is een park vol met thermische poelen in allerlei kleuren en met heel erg veel zwaveldamp (gatverdamme). Zwavel slaat trouwens geel uit, wisten jullie dat? En soms ook roze. Daarna hebben we gekeken naar de Lady Knox Geyser, waar ze wat spul in gooien en dan gaat ie borrelen en spuiten.

Uiteindelijk zijn we aangekomen in Tongariro National Park. Het landschap is nu helemaal veranderd van Teletubbieland naar Lord of the Rings Mordor. Een van de bergen was ook Mount Doom in die film. Het is de bedoeling dat we hier de beroemde Tongariro Crossing van 18 km de berg op en af gaan lopen, maar de weersverwachtingen zijn helaas slecht. Zo slecht dat er geen bussen naar de berg gaan en het erg gevaarlijk is daarboven. Zeer waarschijnlijk geen Tongariro Crossing dus... Na een korte briefing in een van de huisjes waar we in groepjes verblijven hier, is men tot de conclusie gekomen dat een ping-pong-toernooi het beste alternatief is. :P

Goed mensen, dat was het voorlopig wel weer zo' n beetje. Kijkt er nog iemand Boer Zoekt Vrouw? Kunnen jullie mij ff updaten dan? :P Dan gaan we nu proberen nog wat foto' s te plaatsen.

• 02 November 2012 - 10:13

Loes:

Hoi Lieke en Bart!
    Het klinkt allemaal erg tof en vind het super om jullie verhalen te horen!
    Wat betreft Boer zoekt Vrouw; Aad heeft voor Jeanet gekozen en Willem voor Klaas. De 2 spannendste wachten ze natuurlijk nog mee! Henrieke is op bezoek geweest bij de schoonfamilie en ondanks dat ze het heel gezellig vond, waren er nog steeds geen vlammen ;) Ik houd je op de hoogte!
    Geniet ervan daar :)
    Liefs Loes

• 02 November 2012 - 14:23

Annie:

Hoi Lieke en Bart,

Wat een verslag weer. Erg duidelijk ,alsof we meereizen.
    Als we naar die ene foto van je kijken, kunnen we de zwavel hier bijna ruiken.
    Van boer zoekt vrouw ben je al op de hoogte gebracht, lees ik.
    Geniet samen lekker verder. Hoop dat het weer een beetje meewerkt.
    Groetjes,
    mama

• 02 November 2012 - 14:23

Annie:

Hoi Lieke en Bart,

Wat een verslag weer. Erg duidelijk ,alsof we meereizen.
    Als we naar die ene foto van je kijken, kunnen we de zwavel hier bijna ruiken.
    Van boer zoekt vrouw ben je al op de hoogte gebracht, lees ik.
    Geniet samen lekker verder. Hoop dat het weer een beetje meewerkt.
    Groetjes,
    mama

• 02 November 2012 - 15:14

Anne Thissen:

He B&L!
    Balen dat jullie de Tongariro Crossing niet mogen doen. Is dat vanwege het weer of vanwege de vulkanische activiteit van een tijdje geleden? Ach ja, er zijn nog genoeg andere plekken om van te genieten! Ik moest hard lachen om de zwavelfoto. Ik weet precies wat jullie ruiken. Volgens mij zijn wij ook in die ene Spa in Rotorua geweest; erg relaxed. Geniet nog van alles! Ik reis in gedachten helemaal met jullie mee :)

• 02 November 2012 - 15:17

Anne Thissen:

Hobbiton is trouwens de achterbuurman van mijn oom&tante. Zijn julli ook Matamata in geweest? Weten jullie ook waar ik die weken vertoefd heb ;) Enjoy!

• 03 November 2012 - 02:33

Lieke:

Bedankt voor de Boer zoekt vrouw update! En de andere reacties natuurlijk. Allemaal leuk om te lezen. :) Het regent en waait aan een stuk door dus geen Tongariro Crossing. Verder is hier niks te doen behalve kou lijden. Morgen gelukkig naar Wellington. Oh en Anne, we zijn alleen bij Hobbitton geweest, niet in Matamata. ;) Maar het lijkt daar inderdaad the simple life te zijn.

• 04 November 2012 - 15:45

Rita En Theo:

Leuk verslag, we horen wel dat jullie een vol programma hebben. We hopen dat jullie in Wellington beter weer hebben. Heel veel plezier samen. Oja, even een update van onderweg naar morgen, Ed is dood.
    Theo en Rita

• 04 November 2012 - 15:45

Rita En Theo:

Theo en Rita

• 05 November 2012 - 11:21

Oom Ben:

Hoi Lieke (en Bart natuurlijk)
    Heb weer genoten van je verslag. Geweldig!! Als het niks wordt met een baan in het onderwijs o.i.d. kun je altijd nog de journalistiek in. Kijk al weer uit naar het volgende.
    Trouwens, hoe is het afgelopen met dat ping pong toernooi?
    Je hebt de eer van Maasbommel toch wel hoog gehouwen, of nie?
    Nog veel plezier en tot ziens.
    Oom Ben

• 06 November 2012 - 14:56

Janne:

Oh leuk leuk allemaal! Al die verhalen krijg er reiskriebles van! Geniet nog va jullei reis want voor je het weet is ie om! Hoe is de groep trouwens leuke mensen? Nou helaas ga ik me maar weer eens verdiepen in het gynacologisch onderzoek jippie :) have fun daar! X

• 07 November 2012 - 07:41

Theo:

Bart, gefeliciteerd: four more years.

• 07 November 2012 - 07:41

Theo:

Bart, gefeliciteerd: four more years.

• 08 November 2012 - 20:57

Bart:

@Theo

Thanx! ;-) Helaas zaten we juist de verkiezingsdag in een lodge in the middle of nowhere, dus geen internet en tv! Heb het nieuws van een schipper vernomen. :-P